Behajtják a bliccelők ki nem fizetett bírságait - Szeged

Szeged - 750 ezerrel tartozik a kilencvennyolcszoros bliccelő
Hamarosan nyolcszáz olyan ügy kerül a bíróság elé, amelyben a bliccelő hosszas levelezés után sem fizette meg a hónapokkal, akár évekkel korábban kirótt büntetését. Ezekből 12 milliós kintlévősége van a szegedi tömegközlekedési ellenőrök munkáltatójának. A szőnyegellenőrzések tovább folynak, mert már látszik a hatásuk.

Augusztus óta ugyan megemelt létszámmal ellenőrzik a szegedi tömegközlekedési vonalakon az utasok jegyét, bérletét, vannak azonban olyan „visszaeső" bliccelők, akik ennek hatására sem hajlandóak fizetni az utazásért. Mások több éve nem rendezik a rájuk kiszabott – és emiatt azóta többszörösére duzzadt – bírságaikat.

Szeptemberben és októberben ezért nagyjából nyolcszáz olyan ügy kerül bíróságra, amelyben a többszöri fizetési felszólítás is hatástalannak bizonyult. Mint Császár Bélától, a szegedi tömegközlekedés komplex ellenőrzését 2007-től öt évre elnyerő Dakört Kft. igazgatójától megtudtuk: fizetési meghagyást kérnek a bíróságtól, így a nagy adósok ajtaján hamarosan akár a végrehajtó is kopogtathat. Ez az eljárás az eredeti bíráság összegét akár a két és félszeresére is emelheti. Most a legnagyobb adósuk 60 ezer forintnyi pótdíjjal tartozik, és négyszer kapták el január óta. Hasonlóan azonban a fővárosi közlekedési vállalathoz, ők is megpróbálnak kompromisszumra jutni a nemtörődöm bliccelőkkel: részletfizetést ajánlanak nekik.


Az igazgató úgy számol: ha csak a nyolcszáz ügyet veszik figyelembe, kintlévőségük akkor is 12 millió forint. A bírósági eljárás elindítását azonban költségei miatt nem árt mérlegelni. Ha ugyanis a bliccelő nem ad hiteles okmányt lefülelésekor, csak „bemondja" az adatait, a levélben kiszámlázott követelés gyakran nem ér célba. Bálint Ákos, az SZKT ellenőreit januártól koordináló Szegedi Környezetgazdálkodási Kht. szakembere szerint ilyen az esetek 35-40 százalékában fordul elő. A kifogásolható hatékonyság oka az, hogy az ellenőröknek nincs joga előállítani a bliccelőt, vagy más módon megszerezni az adatait – ahhoz rendőrt kellene hívni. Az ellenőrök azonban így is nagyjából havi 2-2,5 millió forint büntetést szednek be a bliccelőktől. A szakember azonban hozzátette: nem a büntetés és az azokból befolyó pótdíjak növelése az elsődleges céljuk, hanem hogy egyre többen vegyenek jegyet, bérletet.

Úgy tűnik, ez a folyamat már el is indult, nem kis részben azért, mert augusztusban már több mint tízezer ellenőrzést végeztek a járatokon. A frekventált vonalakon – mint az 1-es és 4-es villamos vagy az 5-ös és 9-es troli – szeptembertől heti két-három alkalommal tartanak „szőnyegellenőrzést", vagyis minden jármű utasát ellenőrzik. Császár Béla azt mondja, a legtöbb gond a diákokkal akad. Vannak köztük, akik nem visznek bérletet vagy nem írnak rá igazolványszámot, és a „büntetőcsekkel" sem törődnek. Így lesz a mulasztásból trehánysággal párosulva többszörös bírság. Pedig most már arra is lehetőség van, hogy három munkanapon belül fizesse be valaki a helyszíni bírságot vagy mutassa be a bérletét.


Bliccelési rekordok

A 2007 előtti SZKT-s pótdíjkövetelésekkel nem a Dakört, hanem maga a közlekedési cég foglalkozik. Az SZKT legrégebbi rendezetlen pótdíjas ügye 2002-ből származik, a legnagyobb adósuk pedig 725 ezer forinttal tartozik. Bírósági ügyeknél a rekord szolidabb: „csupán" 494 ezer forint. A szegedi csúcsbliccelőt kilencvennyolcszor kapták el az ellenőrök, a szabálytalanul utazóknak azonban csak 46 százaléka fizeti meg utólag a kirótt büntetést.



Forrás: www.delmagyar.hu

Behajtják a bliccelők ki nem fizetett bírságait - Szeged - Szóljon hozzá!

Küldjön egy képeslapot ismerősének Szeged városról!

Szeged linkajánló: szegedlink.mconet.biz

A hír támogatója:

Weblap gyártás, Weblap menedzselés, Kereső optimalizálás. Klíma Minden ami Internet -> MCOnet International - Magyarország: www.mconet.biz; www.mconet.hu